Blog

Depressiviteit: doorgegeven pijn van je voorouders

familytreeAanleg, niets aan te doen? 
Over de invloed van voeding en leefstijl op depressiviteit is al veel geschreven. Over de invloed van je voorouders erop wordt minder gepubliceerd. De reden daarvoor lijkt de gedachte te zijn dat je aan aanleg niet zoveel kan doen, je hebt het of je hebt het niet en daar heb je mee te leven, zo simpel is het. Toch? Of niet?

De oorspronkelijke pijn
Het is al langer bekend dat voedingsgewoonten en leefstijl van je voorouders, tot wel vier generaties terug, bepalend zijn voor jouw gezondheid. Hoe gezonder zíj leefden, hoe meer basisgezondheid jij in jouw genenpakketje hebt meegekregen.
Dat geldt voor zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid; allerlei ziektes en kwetsbaarheden komen in bepaalde families meer voor dan in andere. Je kunt dat beschouwen als een vaststaand gegeven, maar je kunt daar ook anders naar kijken.

Als wij iets meemaken dat heel ingrijpend, pijnlijk of traumatisch is, dan is het een censorshipalgemeen menselijke neiging om dat zo snel en diep mogelijk weg te stoppen zodat we het niet meer horen, zien en voelen.  Het líjkt alsof het is opgelost, maar niets is minder waar: dat wat niet doorvoeld en verwerkt wordt, zet zich vast in ons onbewuste bewustzijn en blijft wrikken. Datgene wat onopgelost is wil opgelost worden. Als het niet onder ogen wordt gezien, manifesteert het zich op allerlei manieren in ons leven en ons lijf: als onfortuinlijke situaties en een heel scala aan lichamelijke en geestelijke klachten. Als je dus iets pijnlijks meemaakt en dat niet goed verwerkt, heb je daar de rest van je leven op de één of andere manier last van. En die klachten zijn heel vaak niet meer te herleiden tot de oorspronkelijke situatie, waar het allemaal mee begon.

Maar, dat is niet alles. Je zou namelijk verwachten dat die weggestopte, pijnlijke emoties en ervaringen ophouden te bestaan, als degene die het is overkomen overlijdt.
Maar dat is niet zo. Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat tragedies en pijn - zoals bijvoorbeeld verlaten worden, trauma, suïcide, oorlog, de dood van een kind/ouder/broer/zus - als schokgolven van (geestelijke) nood worden doorgegeven van de ene generatie aan de andere.

Een depressie als doorgegeven pijn
Zo beschouwd is depressiviteit een van generatie op generatie doorgegeven hulpvraag:
de vraag om eindelijk die weggestopte, onderdrukte pijn te erkennen, te ervaren en los te laten. Dat is, in dit perspectief, de taak die een depressief mens te doen staat.
Een zware taak, zeker. Een moeilijke taak ook. Moeilijk, maar niet onmogelijk!

Behandeling van een aan jou doorgegeven pijnschuilen in hand.jpg
Een goede therapeut of psycholoog die jou geduldig en liefdevol helpt je gevoelens te onderzoeken, onder ogen te zien en los te laten kan heel behulpzaam zijn. Behandelvormen als hypnotherapie, regressietherapie en energiewerk in de breedste zin van het woord zijn zeer aangewezen. En ook Healing, op zichzelf staand of ondersteunend aan andere vormen van therapie, is een prachtige manier om contact te maken met wat er is en je te helpen dát wat beschadigd is weer te helen.

Hoe dan ook, heb je het gevoel dat je niet verder komt met alleen voeding, beweging en stressreductie, heb je het idee dat je met je huidige behandeling alleen maar iets onderdrukt en voelt dat niet goed? Dan is het wellicht goed om er eens vanuit dit perspectief mee aan de slag te gaan.

*Voor meer uitleg over Healing, energie en bewustzijn , verwijs ik je graag door naar dit blog:  http://healingpraktijk.one/2016/06/07/healing-wat-is-dat-nou-eigenlijk/ ‎

* Voor meer informatie over overerving van tragedies/trauma's is dit artikel aan te raden:
https://www.scienceandnonduality.com/an-excerpt-from-it-didnt-start-with-you-how-inherited-family-trauma-shapes-who-we-are-and-how-to-end-the-cycle-viking-april-2016-by-mark-wolynn/

 

 


Breng je depressie in beweging.

wandelen2Als je je somber, burn-out of depressief voelt, heb je over het algemeen geen zin en energie om iets te ondernemen, alles kost moeite en motivatie is ver te zoeken. Om jou, en daarmee je depressie, toch een beetje in beweging te krijgen is het advies vaak om dingen te doen die je voorheen leuk vond. Zonder te verwachten dat je er enige lol aan beleeft weliswaar, maar toch. Iets doen...... da's belangrijk, want van op bed of de bank blijven hangen is echt nog nooit iemand beter geworden.
Nu is het al moeilijk genoeg om überhaupt dat bed of die bank te verlaten, laat staan als je dan ook nog iets moet gaan doen waar je enorm tegenop ziet, zoals actief bewegen. Pffff...... bijna onmogelijk, toch? En toch is dat precies wat ik je voorstel te gaan doen. Ik nodig je uit om in beweging te komen, om letterlijk stappen te gaan zetten om uit je depressie te komen. Want als er íets is wat belangrijk is om uit dat zwarte gat te kunnen komen is het beweging.
Dat wíst je eigenlijk wel, toch? Want dat beweging goed is als je rot voelt is algemeen bekend, uit onderzoek is zelfs gebleken dat met beweging minstens net zoveel bereikt kan worden als met pillen, alleen dan zonder de negatieve bijwerkingen van de medicijnen en zonder de extra bij-effecten die je met medicijnen niet en met beweging wel kunt verkrijgen.

Maar waarom is beweging nou zo goed?
Ik zet even wat informatie voor je op een rijtje, misschien helpt het je om in beweging te komen als je meer inzicht hebt in wat het voor je doet:

  • in onze hersenen zijn stofjes aan het werk (neurotransmitters) die zorgen voor allerlei processen. Serotonine  is het belangrijkste stofje dat verantwoordelijk is voor onze stemming. Er is niet één of andere wonderlijke reden waarom serotonine bij de één wel en bij de ander niet of minder aanwezig is. Serotonine moet in je lichaam gemaakt worden en daarvoor zijn bouwstenen nodig. De aanmaak van serotonine wordt dus vooral bepaald door of jij je lichaam geeft wat het nodig heeft om serotonine aan te maken. En dat is nogal wat - waarover binnenkort een andere blog - maar om het voor nu even simpel en bij het onderwerp te houden: om serotonine te kunnen maken is zuurstof een hele belangrijke. Als je actief bent in een zuurstofrijke omgeving (liefst buiten,  in het bos), krijgt je lichaam voldoende zuurstof binnen om serotonine en melatonine te maken. Als je nauwelijks frisse lucht binnen krijgt en oppervlakkig ademhaalt,  zoals je in rust doet, tja, dan wordt het wel heel moeilijk voor het lichaam om serotonine te kunnen maken. Behalve voor je stemming is serotonine ook onmisbaar om te slapen (serotonine is de basis van het slaaphormoon melatonine), je darmperistaltiek (obstipatie), het reguleren van je hongergevoel, het voorkomen van hoofdpijn en het bevorderen van je immuniteit.
  • beweging helpt om stresshormonen af te voeren. Ons lichaam reageert op stress met het aanmaken van onder andere adrenaline, waardoor je lichaam in opperste staat van paraatheid wordt gebracht om te kunnen vechten of te vluchten. Maar als je niet vecht of vlucht maar gewoon op de bank of je kantoorstoel blijft zitten, kan je lichaam nergens heen met die stresshormonen en blijft je lichaam dus in staat van paraatheid, op zijn hoede, angstig, onrustig of juist gevoelsmatig leeg. Dodelijk vermoeiend en ontspannen ho maar. Als je gaat bewegen, kan je lichaam die stresshormonen weer afvoeren en zijn/haar energie weer gebruiken voor andere dingen. Ook word je belastbaarheid hierdoor groter, je kunt gewoon meer hebben.
  • Om de twee bovenstaande effecten van beweging nog te verdiepen zorgt beweging ervoor dat er meer BDNF wordt aangemaakt, een stofje waardoor neurotransmitters (dus serotonine) zich makkelijker in de hersenen kunnen verplaatsen en stress-hormonen makkelijker afgebroken en verwijderd kunnen worden.
  • door de aanmaak van o.a. endorfinen helpt beweging tegen pijn
  • beweging helpt om beter te slapen.
  • beweging zorgt voor activering van de celkernen waarin ENERGIE wordt aangemaakt, beweging kost geen energie maar levert energie op!

Beweging doet nog veel en veel meer voor je gezondheid dan hier is opgenoemd, ik heb me nu vooral beperkt tot beweging in relatie tot depressiviteit.

Waar begin je?
Begin waar je nu bent, hoogstwaarschijnlijk doe je nu niet zo veel. Begin bij een klein rondje, de straat op en neer, een blokje om, vijf minuten. En bouw dat uit, pak er iedere dag een minuut bij tot je aan een half uur per dag komt. Alles wat je doet is meegenomen, maar om daadwerkelijk effect te sorteren moet je toch wel een half uur per dag in beweging zijn. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vier weken lang dagelijks een half uur bewegen, grote positieve effecten heeft op gezondheid, energie en stemming.
Na een week dagelijks bewegen verbetert je conditie al.

Wat ga je dan doen?
Doen wat je leuk vindt is nu waarschijnlijk teveel gevraagd. Dus doe waar je het minst weerstand bij voelt of wat je het makkelijkst kunt organiseren. Pak je fiets en ga een stukje fietsen, doe je makkelijke schoenen aan en wandel een stukje, ga tuinieren, doe je boodschappen lopend, laat de hond van de buren uit........
Verwacht niet dat je het meteen leuk vindt, verwacht er helemaal niets van, maar DOE HET en wees je bewust wat je daarmee in je lijf teweeg brengt. Dat je - door te bewegen - je hersenstofwisseling en daarmee je stemming verbetert, je stressniveau omlaag brengt, je belastbaarheid vergroot, je pijnintensiteit vermindert, je slaap verbetert, meer energie krijgt. Niet meteen, maar wel op termijn.

Wanneer begin je?
Er is geen beter moment dan nu, vandaag. Waar wacht je op? Tot je meer zin hebt? Tot je minder moe bent? Dat gaat niet gebeuren, de paradox is dat dat pas gaat gebeuren als je het gaat doen. En wie zegt dat je altijd pas dingen moet doen in het leven als je er zin in hebt? Haal diep adem en doe gewoon eens iets waar je geen zin in hebt, gewoon om het te doen, omdat je er uiteindelijk beter van wordt. Je kunt het, echt waar,  en je zal je beter voelen als je het gedaan hebt!! Nee,niet meteen, maar wel over een paar dagen, of een paar weken. En dat moment kan alleen maar dichterbij komen door het NU te doen, door NU te beginnen!
Ik wens je heel veel succes, gezondheid en ontspanning en uiteindelijk ook plezier.
Beweeg je lijf en je geest beweegt vanzelf mee!!

Heb je wat meer ondersteuning nodig om in beweging te komen?
Lukt het je niet in je eentje?  Wil je wat hulp bij het opstellen van een opbouwschema?
Ik help je graag verder in mijn praktijk 
"Heel je Gezondheid"


Geef je depressie water

stromend water

Als er iets is wat ik geleerd heb tijdens mijn opleiding tot orthomoleculair therapeut is het wel dat je genoeg moet drinken. Natuurlijk, voeding is hartstikke belangrijk. Het in voldoende mate binnenkrijgen van alle vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten en vetten, van levensbelang en absoluut van invloed op onder andere je stemming, je stresstolerantie en natuurlijk gewoon je gezondheid. Een noodzakelijk onderdeel bij het aanpakken van een depressie is het bekijken en waar nodig aanpassen van je voedingspatroon.

Maar vocht, en dan vooral water, is nog veel essentiëler. Water hebben we nodig om alles in ons lichaam aan de gang te houden, met name voor het afvoeren van de afvalstoffen die onze cellen heel graag kwijt willen (anders kunnen ze niet verder met hun werk, jou in leven houden). Als je niet voldoende drinkt, hopen die afvalstoffen zich op en stagneert de hele boel.  Het is net als met een rivier die door de stad stroomt, of eigenlijk, als die niet stroomt. Wat zou er dan gebeuren denk je, als je daar je afval telkens maar ingooit? Als het water niet stroomt dan gaat al dat afval rotten, het gaat stinken, er komen vieze vliegen op af, insecten, bacteriën... Het wordt er niet leuker op in de stad. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het nieuwe afval dat erbij blijft komen, als de rivier vol is dan moeten we het ergens anders kwijt; de straten raken verstopt en ook daar gaat de boel rotten en stinken. Uiteindelijk is er in die stad niet meer te leven; iedereen wordt ziek en gaat dood.
Zo is het ook voor je lichaam, als de boel niet stroomt kan het afval niet weg, dat hoopt zich op, gaat rotten, gaat stinken en de boel verstopt steeds verder. En dat heeft uiteraard gevolgen, je wordt moe, duf, kan niet meer lekker slapen, concentreren lukt niet meer, krijgt last van obstipatie, hoofdpijn, om over ernstigere aandoeningen en klachten nog maar te zwijgen. Daarbij is het simpelweg ónmogelijk om je prettig, energiek en vrolijk te voelen in een lijf dat totaal verstopt en vervuild is. En als je nog steeds denkt dat lichaam en geest twee verschillende dingen zijn, you couldn't be more wrong.

Ook recent is het fenomeen vocht en humeur weer eens onderzocht, deze keer aan de universiteit van Connecticut. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat slechts een klein vochttekort - en dat is er al bij 1,5% tekort - al zorgt voor stemmingswisselingen en met name een slechter humeur. Bij vrouwen komt dit meer voor dan bij mannen. Mannen krijgen bij een licht vochttekort  vooral problemen met waakzaamheid en het werkgeheugen. Helder denken wordt er door bemoeilijkt. Het onderzoek wees uit dat slechts een klein vochttekort al van invloed is op de prestaties, het energieniveau, het humeur en het denkvermogen. En om nog maar eens een andere misvatting uit de wereld te helpen: het maakte niets uit of mensen actief waren of rustig op een stoel zaten!

Hoeveel moet je dan drinken, en vooral ook, hoe?

De meeste mensen weten wel dat een volwassene zo'n 1,5 tot 2 liter water moet drinken, maar eigenlijk kun je dat niet zomaar voor iedereen stellen. Het ene lijf is het andere niet, de weersomstandigheden wisselen, de ene dag heb je meer nodig dan de andere. Waarom denk je dat de lieve Heer ons een dorstgevoel heeft meegegeven? Precies, zodat je weet dat je moet drinken. Het is een misvatting dat je de hele dag door moet drinken en het dorstgevoel vóór zou moeten zijn. Als je de hele dag drinkt, spoel je de hele dag je mineralen weg, en die heb je echt hard nodig. Nee, bulkdrinken is het motto. Als je dorst krijgt, net zoveel drinken tot je lijf zegt "en nu is het genoeg, ik kan niet meer". Dat is meestal zo ergens rond de driekwart tot één liter water. Dan is je lijf weer helemaal doordrenkt, kan het lekker al zijn afvalstoffen kwijt en als het behoefte heeft aan nieuw vocht, geeft het een dorstprikkel af en neem je weer een bulk tot je, kan je weer even vooruit. En in de tussentijd (de uren dat je niet drinkt) kan je lijf lekker al die mineralen gebruiken waar ze voor nodig zijn, zonder dat ze weggespoeld worden.
Gemiddeld kom je dan wel op zo'n 2 liter water inderdaad. Het moet trouwens wel water (of kruidenthee) zijn, geen sapjes, koffie, bier, wijn etc. Gewoon simpel water.

Ik daag je uit om het eens te proberen, doe het gewoon eens twee weken en ervaar wat het voor je doet. Je zult versteld staan.
Gun jezelf de sensatie om weer eens te ervaren hoe je je voelt als je voldoende vocht binnen krijgt; je lichaam kan haar opgehoopte zooi kwijt en je zal merken dat dan ook je opgehoopte emotionele zooi weer wat in beweging kan komen. Dat water dé remedie is tegen iedere vorm van depressie beweer ik niet, ik weet wel beter.
Dat een goed bevochtigd lijf dat zijn troep kwijt kan voorwaarde is om ook emotioneel weer beweging en stroming te krijgen, dat beweer ik wel. Een gezonde geest kan er echt alleen maar zijn in een gezond lichaam. Geef je depressie eens wat water en kijk wat er gebeurt. Proost, op je gezondheid!