Breng je depressie in beweging.

wandelen2Als je je somber, burn-out of depressief voelt, heb je over het algemeen geen zin en energie om iets te ondernemen, alles kost moeite en motivatie is ver te zoeken. Om jou, en daarmee je depressie, toch een beetje in beweging te krijgen is het advies vaak om dingen te doen die je voorheen leuk vond. Zonder te verwachten dat je er enige lol aan beleeft weliswaar, maar toch. Iets doen…… da’s belangrijk, want van op bed of de bank blijven hangen is echt nog nooit iemand beter geworden.
Nu is het al moeilijk genoeg om überhaupt dat bed of die bank te verlaten, laat staan als je dan ook nog iets moet gaan doen waar je enorm tegenop ziet, zoals actief bewegen. Pffff…… bijna onmogelijk, toch? En toch is dat precies wat ik je voorstel te gaan doen. Ik nodig je uit om in beweging te komen, om letterlijk stappen te gaan zetten om uit je depressie te komen. Want als er íets is wat belangrijk is om uit dat zwarte gat te kunnen komen is het beweging.
Dat wíst je eigenlijk wel, toch? Want dat beweging goed is als je rot voelt is algemeen bekend, uit onderzoek is zelfs gebleken dat met beweging minstens net zoveel bereikt kan worden als met pillen, alleen dan zonder de negatieve bijwerkingen van de medicijnen en zonder de extra bij-effecten die je met medicijnen niet en met beweging wel kunt verkrijgen.

Maar waarom is beweging nou zo goed?
Ik zet even wat informatie voor je op een rijtje, misschien helpt het je om in beweging te komen als je meer inzicht hebt in wat het voor je doet:

  • in onze hersenen zijn stofjes aan het werk (neurotransmitters) die zorgen voor allerlei processen. Serotonine  is het belangrijkste stofje dat verantwoordelijk is voor onze stemming. Er is niet één of andere wonderlijke reden waarom serotonine bij de één wel en bij de ander niet of minder aanwezig is. Serotonine moet in je lichaam gemaakt worden en daarvoor zijn bouwstenen nodig. De aanmaak van serotonine wordt dus vooral bepaald door of jij je lichaam geeft wat het nodig heeft om serotonine aan te maken. En dat is nogal wat – waarover binnenkort een andere blog – maar om het voor nu even simpel en bij het onderwerp te houden: om serotonine te kunnen maken is zuurstof een hele belangrijke. Als je actief bent in een zuurstofrijke omgeving (liefst buiten,  in het bos), krijgt je lichaam voldoende zuurstof binnen om serotonine en melatonine te maken. Als je nauwelijks frisse lucht binnen krijgt en oppervlakkig ademhaalt,  zoals je in rust doet, tja, dan wordt het wel heel moeilijk voor het lichaam om serotonine te kunnen maken. Behalve voor je stemming is serotonine ook onmisbaar om te slapen (serotonine is de basis van het slaaphormoon melatonine), je darmperistaltiek (obstipatie), het reguleren van je hongergevoel, het voorkomen van hoofdpijn en het bevorderen van je immuniteit.
  • beweging helpt om stresshormonen af te voeren. Ons lichaam reageert op stress met het aanmaken van onder andere adrenaline, waardoor je lichaam in opperste staat van paraatheid wordt gebracht om te kunnen vechten of te vluchten. Maar als je niet vecht of vlucht maar gewoon op de bank of je kantoorstoel blijft zitten, kan je lichaam nergens heen met die stresshormonen en blijft je lichaam dus in staat van paraatheid, op zijn hoede, angstig, onrustig of juist gevoelsmatig leeg. Dodelijk vermoeiend en ontspannen ho maar. Als je gaat bewegen, kan je lichaam die stresshormonen weer afvoeren en zijn/haar energie weer gebruiken voor andere dingen. Ook word je belastbaarheid hierdoor groter, je kunt gewoon meer hebben.
  • Om de twee bovenstaande effecten van beweging nog te verdiepen zorgt beweging ervoor dat er meer BDNF wordt aangemaakt, een stofje waardoor neurotransmitters (dus serotonine) zich makkelijker in de hersenen kunnen verplaatsen en stress-hormonen makkelijker afgebroken en verwijderd kunnen worden.
  • door de aanmaak van o.a. endorfinen helpt beweging tegen pijn
  • beweging helpt om beter te slapen.
  • beweging zorgt voor activering van de celkernen waarin ENERGIE wordt aangemaakt, beweging kost geen energie maar levert energie op!

Beweging doet nog veel en veel meer voor je gezondheid dan hier is opgenoemd, ik heb me nu vooral beperkt tot beweging in relatie tot depressiviteit.

Waar begin je?
Begin waar je nu bent, hoogstwaarschijnlijk doe je nu niet zo veel. Begin bij een klein rondje, de straat op en neer, een blokje om, vijf minuten. En bouw dat uit, pak er iedere dag een minuut bij tot je aan een half uur per dag komt. Alles wat je doet is meegenomen, maar om daadwerkelijk effect te sorteren moet je toch wel een half uur per dag in beweging zijn. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vier weken lang dagelijks een half uur bewegen, grote positieve effecten heeft op gezondheid, energie en stemming.
Na een week dagelijks bewegen verbetert je conditie al.

Wat ga je dan doen?
Doen wat je leuk vindt is nu waarschijnlijk teveel gevraagd. Dus doe waar je het minst weerstand bij voelt of wat je het makkelijkst kunt organiseren. Pak je fiets en ga een stukje fietsen, doe je makkelijke schoenen aan en wandel een stukje, ga tuinieren, doe je boodschappen lopend, laat de hond van de buren uit……..
Verwacht niet dat je het meteen leuk vindt, verwacht er helemaal niets van, maar DOE HET en wees je bewust wat je daarmee in je lijf teweeg brengt. Dat je – door te bewegen – je hersenstofwisseling en daarmee je stemming verbetert, je stressniveau omlaag brengt, je belastbaarheid vergroot, je pijnintensiteit vermindert, je slaap verbetert, meer energie krijgt. Niet meteen, maar wel op termijn.

Wanneer begin je?
Er is geen beter moment dan nu, vandaag. Waar wacht je op? Tot je meer zin hebt? Tot je minder moe bent? Dat gaat niet gebeuren, de paradox is dat dat pas gaat gebeuren als je het gaat doen. En wie zegt dat je altijd pas dingen moet doen in het leven als je er zin in hebt? Haal diep adem en doe gewoon eens iets waar je geen zin in hebt, gewoon om het te doen, omdat je er uiteindelijk beter van wordt. Je kunt het, echt waar,  en je zal je beter voelen als je het gedaan hebt!! Nee,niet meteen, maar wel over een paar dagen, of een paar weken. En dat moment kan alleen maar dichterbij komen door het NU te doen, door NU te beginnen!
Ik wens je heel veel succes, gezondheid en ontspanning en uiteindelijk ook plezier.
Beweeg je lijf en je geest beweegt vanzelf mee!!

Heb je wat meer ondersteuning nodig om in beweging te komen?
Lukt het je niet in je eentje?  Wil je wat hulp bij het opstellen van een opbouwschema?
Ik help je graag verder in mijn praktijk 
“Heel je Gezondheid”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *